Erasmus - Blog 2019 - Ambrus Diána

2019.07.15 - 2019.07.26

Europass Teacher Academy
Dublin

21st Century Teaching: competence-based education, soft-skills and creativity

Ez a képzés a kompetencia alapú oktatásra, a„soft-skill”-ek fejlesztésére és a kreativitásra összpontosít. A program alapján a résztvevők megvizsgálják a problémamegoldáshoz, az együttműködéshez, a kommunikációhoz, a kritikus és kreatív gondolkodáshoz kapcsolódó kérdéseket és gyakorlati ötleteket. Továbbá az értékelés kérdését is körbejárják, és olyan eszközöket kapnak, amelyek alkalmasak a komplex feladatok és a magas rendű készségek értékelésére is.

 

 

 

 

2019.07.27

2019.07.26

Még ma, az utolsó napon, is keményen dolgoztunk. Alaposan megnéztük a WordPress tartalomkezelő és blog-rendszert. Teszteltük a TED-Ed-et, amiben tanárként létrehoztunk saját interaktív órákat, amiket később a diákokkal is meg lehet osztani. Foglalkoztunk kicsit a YouTube-bal, hogy hogyan lehet használni oktatási célra. Végül felfedeztük a Screencast-o-Matic (Screen Video Recorder) ingyenesen használható szoftvert, amellyel rögzíthetünk videókat, oktatóanyagokat a számítógép képernyőjén. A nap végén természetesen minden résztvevő megkapta a jól megérdemelt tanúsítványát.

2019.07.25

Ma folytattuk a különböző IKT platformokkal való ismerkedést. De téma maradt: kreatív tippek, design a tanulási folyamatban.
Kezdtük a Google Sites-sal, majd Canva weboldallal folytattuk, ami grafikus tervek készítésére szolgál. Engem lenyűgözött (az alább látható képet is ezzel az eszközzel készítettem). Felfedeztük az Adobe Spark-ot, amivel gyorsan, könnyedén és ingyen készíthetünk videókat, grafikákat, weblapokat bárhol. Megnéztük az emaze-t, ami egy ingyenes online prezentációs alkalmazás.

2019.07.24

Helló szerda (megint)!
Ma délelőtt ellátogattam a Trinity College-ba, ahol megnéztem a The Book of Kells-t, ami Írország legnagyobb kulturális kincse és a világ leghíresebb középkori kézirata.
A délutáni órákon továbbra is IKT platformokkal foglalkoztunk. Főként a Quizizz nevű online kvízkészítővel, a LearningApps-sal, ami Magyarországon Tankocka néven közismert oldal, és a Google online használható szolgáltatásaival (pl. Google Docs, Google Forms…), amikkel egyszerűbbé tehetjük a közös munkát a megosztott fájlokon keresztül.
Az órák után azt gondoltuk, nincs jobb módja elmerülni az ír kultúrában, mint meglátogatni egy helyi pubot, ahol két dublini zenész vezetett be minket a hagyományos ír zene világába.

2019.07.23

Ma délelőtt sétáltam a városban, ellátogattam a Temple Barba, ami Dublin legforgalmasabb szórakozónegyede. Ezután felfedeztem a Dublini Várat is.
A kurzuson főként két online platformmal munkálkodtunk, amiket az oktatásban tudunk haszálni. A nap első felében az Edmodo-val ismerkedtünk, ami minden felhasználó (tanárok, diákok és szülők) számára könnyedén használható, megnéztük kb. minden funkcióját. Szerkezete hasonlít a Facebook-hoz, ezzel leegyszerűsíti az iskolai kommunikációt. Ezután a Pinterest-tel ismerkedtünk, ami segít új információkat, az iskolai projektekhez inspirációt és ötleteket szerezni. Mindkettőt kipróbáltuk a gyakorlatban is.

2019.07.22

Elkezdődött a kurzusom második modulja. A csoport összetétele szinte teljesen megváltozott, sokan hazautaz-tak, új csoporttársak érkeztek. Már most tudom, hogy szuper kreatív, innovatív ötleteket fogok tanulni ezen a héten - főként a digitális oktatás és IKT eszközök használata témakörben - amiket be tudok majd építeni a munkámba.

2019.07.20-21

Hétvége, pihenés, kirándulás

Szombaton a képző által szervezett túrán vettünk részt az iskola kurzusain résztvevő kollégákkal. Belfast városát látogatuk meg, és eljutottunk  Giant's Causeway gyönyőrű vidékére is.
Vasárnapi napon Howth szigetére látogattunk el, ahol a kikötőben fókákat láthattunk.

2019.07.19

Délelőtt megjártam a Guinness múzeumot. Nagyszerű volt! Tényleg élveztem ezt a „túrát”. Nagyon interaktív és szórakoztató. És az, hogy magadnak csapolhatsz sört a Guinness Akadémián mindennek a teteje. Ja nem, az a Gravity bár, ahonnan pedig rálátsz az egész városra!

Ma véget ért a tanfolyam első modulja. Az utolsó órákon többek között a Jigsaw modellel dolgoztunk, ami egy kooperatív tanulási megközelítés, amely elősegíti a jobb tanulást, növeli a diákok motivációját, és élmény alapú tanulást biztosít. Megnéztünk még egy sor szuper tanulóközpontú feladatot, pl. kreatív írás feladatokat, amik elősegítik a kommunikáció, a kritikus gondolkodás, a kollaboráció, a kreativitás fejlődését. Végül megoszthattuk egymással az általunk már használt módszereket, ami szintén hasznosnak bizonyult mindannyiunk számára. Holnap egy egész napos kirándulásra megyünk, Belfastba, amit nagyon várok.

2019.07.18

Ma déletőtt egy kisebb tripre mentünk, amit az iskola egyik tanára vezetett. Megnéztük az intézmény környékén lévő főbb kulturális nevezetességeket. Megsúgott néhány tippet, melyek azok a helyek, amik ingyen látogathatók és megérik. :)
A délután során beszéltünk a tanulóközpontú értékelés eszközeiről, mint pl. a Rubrics, ami kiváló lehet a diákok munkájának több szempontból történő értékelésére. Megnéztünk jó sok online programot és platformot, ami segíti a kollaboratív tanulást. Foglalkoztunk a tanulóközpontú feladatok kérdéskörével, mint kollaboráció, csoportmunka, projektmunka, fordított osztályterem.

2019.07.17

Ma tanultunk az újabb X-based learning modellről, a task-based learning koncepcióról. Elsajátítottuk a jó case study alapjait. Kiscsoportokban munkálkodtunk az ideális, tanulóközpontú iskola megalkotásán. Mely során gyakoroltuk, hogyan adjunk pozitív, építő visszacsatolást. Majd megnéztünk egy nagyon „ütős” videót ’Austin pillangójáról’: https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms (Nagyon élveztem, minden embernek látnia kellene!)

Érintettük az akvárium módszert (Fishbowl method), melynek lényege, hogy egy adott téma kapcsán az osztály/csoport néhány kiválasztott tanulója egy kis kört alkot úgy, hogy a vitázó felek egymással szemben helyezkednek el. A többiek egy nagyobb kört alkotnak az „akvárium” körül, és figyelnek, ugyanis az adott pillanatban ők érvelnek tovább és adnak visszacsatolást (röviden ennyi).

Végül foglalkoztunk ’hat kalap’ kommunikációs módszerrel, amelynek lényege az párhuzamos gondolkodás – szemben a vitatkozással.

A ’hat kalap’ módszer kifejezetten mesterkélt, szándékosan természetellenes – ugyanakkor nagyon hatékony. A business szférából átemelt módszer alkalmazásával az egész napos értekezletek helyett negyedórás megbeszélés elég a döntéshozatalhoz (?! ez a mi esetünkben kb. 2 óra volt, de mi kezdők vagyunk.

2019.07.16

Javában tart a képzés, amit egyrészt módszertani inspirációként, másrészt önfejlesztésként igyekszek megélni. Ma a motiváció témájával foglalkoztunk, ami általában kihívást jelent a tanároknak. Átbeszéltük, milyen faktorok támogatják a tanulók motivációját. Rengeteget beszéltünk a tisztelet fontosságáról. Majd kaptunk néhány eszközt, weboldalt, applikációt, amikkel még szórakoztatóbbá tehetjük a tanóráinkat, mivel nagyon fontos, hogy élmény legyen a tanulás.ajtóA délelőttöt ma is feltöltődésre használtam. Elmentem a Samuel Beckett hídhoz, ami - mint megtudtam - egy hárfát formázó ferdekábeles híd. Ezután jobban körbejártam a szállásunk és az iskola közötti utat. Dublint talán első pillantásra egy kicsit szürkének és unalmasnak találtam, de a dublini ajtók nagyon nem azok. Miközben körbejártam a városban, kerestem a színes ajtókat. Alább van erről is egy kép a célból, hogy megmutassak egyet (a kb. millióból) gyönyörű ajtók közül.

2019.07.15

Egy Erasmus+ pályázat keretében egy kéthetes képzésre vállalkoztam Dublinban, melynek első heti modulja segít megismerni a tanulóközpontú oktatás módszereit. Mivel az óráim délután vannak, a délelőttök folyamán igyekszem felfedezni ezt a hatalmas várost. Ma meglátogattam a Trinity College-ot (persze nem tanulás céljából), ami Írország legrégebbi egyeteme. Ezután relaxáltam kicsit a város szívében elhelyezkedő rettentően zöld St. Stephen’s gardenben. Elsétáltam a Liffey-ig, ahonnan a Christ Church katedrálishoz vezetett az utam.
A kurzus első napján leginkább ismerkedtünk egymással, mindenki bemutatta a saját intézményét, amik alapján összehasonlíthattuk az EU különböző iskolarendszereit. Megvitattuk, milyen előnyei, hátrányai vannak a tanulóközpontú oktatásnak. Végül megtanultuk, mi az induktív tananyagfeldolgozás hozadéka.

Dunaújvárosi SZC

Lorántffy Zsuzsanna

Technikum és Kollégium

OM 203034

2400 Dunaújváros, Radnóti Miklós út 6.
iskola@lorantffy.hu
Iskola: +36 25 437 025
Kollégium: +36 25 410 047
Tanműhely: +36 25 502 250